niedziela, 4 grudnia 2011

Okołoświąteczna zupa ziemniaczana z grzybami



Jedna z moich ulubionych zup. Ziemniaki, grzyby i dużo czosnku, za to bez jakichkolwiek zagęszczaczy i zabielaczy. Wystarczy zmiksować część ugotowanych ziemniaków, zamiast dodawać kalorii mąką czy śmietaną. Ze względu na dodatek grzybów kojarzy się nieco świątecznie, a przynajmniej przy jej gotowaniu taki zapach roznosi się w domu.
Zupa wegetariańska, jeśli nie liczyć śladowych ilości zwierzęcego białka, jakie można czasem znaleźć w suszonych grzybach. Moje były ok :)


Zupa ziemniaczana z grzybami


Składniki:

  • kilogram ziemniaków
  • włoszczyzna (uwaga na niektóre, kiepskie zestawy z supermarketów - często oszczędzają na pietruszce) - 4 marchewki, 2 porządne pietruszki, pół selera, por, 
  • garść suszonych grzybów
  • 2 cebule
  • 4 ząbki czosnku
  • ziele angielskie
  • liść laurowy
  • czarny pieprz ziarnisty
  • olej rzepakowy
  • sól
  • zielona pietruszka

Przygotowanie:
  1. Obraną włoszczyznę pokroiłem na spore kawałki i podsmażyłem na oleju wraz z dwoma ząbkami czosnku (obranymi, ale w całości) i pokrojoną na ćwiartki cebulą,
  2. Gdy warzywa stały się już lekko brązowe wlałem 1,5 litra wody oraz dodałem kilka ziarenek ziela angielskiego, dwa liście laurowe i ok. dwudziestu ziarenek pieprzu,
  3. W małym rondelku gotowałem grzyby z jedną, obraną cebulą w całości. 
  4. W międzyczasie pokroiłem ziemniaki w kostkę.
  5. Gdy warzywa były już miękkie wyjąłem je wraz z przyprawami z bulionu i odstawiłem. Wrzuciłem do bulionu ziemniaki (w razie potrzeby można dodać trochę wody) i gotowałem do miękkości.
  6. Wyjąłem grzyby, wodę w której się gotowały dodałem do bulionu.
  7. Pokroiłem ugotowane grzyby, trzy marchewki z bulionu oraz posiekałem dwa ząbki czosnku.
  8. Gdy ziemniaki były już miękkie część z nich, wraz z niewielką ilością bulionu, wyjąłem i w osobnym naczyniu zmiksowałem (chodzi o to, aby zagęścić zupę. Ilość użytych do tego ziemniaków zależy od Was). Zmiksowane wlałem z powrotem do bulionu.
  9. Gdy zupa była już odpowiednio gęsta dodałem grzyby, czosnek i marchewkę. Gotowałem 10 minut.
  10. Zupę posoliłem i podałem posypaną natką pietruszki.

3 komentarze:

  1. Wygląda świetnie. Chyba się skuszę :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubie takie proste zupy. Tradycyjny smak w sam raz na grudniowy czas :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja także gustuję w takich zupach. Im prościej, im bardziej polsko, tym lepiej. Ugotuję sobie taką :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze. Jeśli komentujesz jako "anonimowy" podpisz się jakoś, żebym wiedział jak się do Ciebie zwrócić.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...