wtorek, 17 maja 2011

Inna zupa pomidorowa oraz przepis na orientalny bulion



Lubię chińskie zupy, ale sam przygotowuję jedynie orientalny rosół z kurczaka z różnymi dodatkami. Postanowiłem dzisiaj chiński bulion wykorzystać w sposób mi wcześniej nieznany - do pomidorowej. Z wyglądu może przypominać obecną w karcie większości restauracji orientalnych zupę ostro-kwaśną, nie ma jednak z nią nic wspólnego. To po prostu łagodna zupa pomidorowa z nutą imbiru pochodzącą z bulionu oraz chrupiącą dymką i strzępami jajka.

Jej przygotowywanie zacząłem wczoraj, nastawiając orientalny bulion z kurczaka. Zawszę tak robię, żeby następnego dnia wyjąć go z lodówki i odtłuścić. Poza argumentem dietetycznym taka praktyka pozwala mi przygotować następnego dnia szybki obiad. No i jest sympatycznie jak zapowiada go wieczorem zapach rosołu...


Orientalny bulion z kurczaka


Składniki:
  • korpus kurczaka lub inne elementy podobnej wagi (najlepiej kurczaka eko, którego na oczy w sklepie nie widziałem, lub zagrodowego, którego kupuję)
  • 3 gwiazdki anyżu
  • kawałek korzenia imbiru, który mieści się w garści
  • pęczek dymki
  • chińskie wino ryżowe lub wytrawne sherry (użyłem sherry - ostatni raz udało mi się kupić chińskie wino ryżowe w Czechach. Aż trudno uwierzyć, że w Polsce nikt go nie importuje)
  • łyżeczka soli

Przygotowanie:
  1. Kurczaka umieściłem w dwóch litrach zimnej wody. Zagotowałem, odszumowałem.
  2. Dodałem pozostałe składniki.
  3. Gotowałem godzinę. Schłodziłem.


Zupa pomidorowa z jajkiem

(na podstawie Deh-Ta Hsiung, Nina Simonds, Kay Halsey Szczypta smaku... Chiny)


Składniki (3 porcje):
  • 250 g pomidorów (użyłem jednej puszki krojonych pomidorów wraz sokiem)
  • 2 jajka
  • pęczek dymki, drobno posiekany
  • łyżka oleju
  • 1l bulionu z warzyw lub kurczaka
  • łyżka (lub dwie) jasnego sosu sojowego
  • łyżka mąki kukurydzianej

Przygotowanie:
  1. Rozgrzałem wok i podsmażyłem 3/4 dymki na łyżce oleju.
  2. Dodałem bulion, pomidory i sos sojowy.
  3. Roztrzepałem jajka z odrobiną soli i częścią dymki (dlaczego nie wystarczy roztrzepać samych jajek - nie mam pojęcia...).
  4. Powoli wlewałem je do wrzącej zupy.
  5. Zagęściłem mąką kukurydzianą połączoną z odrobiną zimnej wody.
  6. Posypałem resztą dymki i skropiłem olejem sezamowym.


Czas przygotowania, jeśli dysponuje się gotowym bulionem i używa pomidorów z puszki - 15 minut.

9 komentarzy:

  1. może to być delikatny i wytrawny smak, który by mi prawdopodobnie podpasował...

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale pyszne propozycje :) Każdy smak mi odpowiada :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajna ta orientalna pomidorówka, bardzo ciekawa propozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne te zupy, muszę koniecznie wypróbować. Pewnie też będę musiała użyć sherry, bo ostatnio jak szukałam wina ryżowego, to też miałam problem. Choć założyli u mnie sklep z produktami kuchni japońskiej, więc może będzie tam coś w tym stylu. W komentarzu u siebie odpisałam Ci na temat tego kminku/kminu.

    OdpowiedzUsuń
  5. U mnie z win ryżowych dostępne jest jedynie sake, które się nie nadaje do chińskiej kuchni i szkoda go do gotowania:) Chińskie wino ryżowe do gotowania jest intensywne i przez to bardzo wydajne - mnie butelka starczyła na pół roku. Nawiasem mówiąc byłem zaskoczony faktem, że jest to zupełnie niepijalny napój o odrażającym zapachu (w przeciwieństwie do sake).

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam azjatyckie smaki, ale jeśli chodzi o zupy to na razie również poprzestałam na wypełnionym dodatkami rosole. Taka pomidorówka musi być pyszna.
    A co do wina ryżowego to byłam dziś w Kuchniach Świata i ekspedientka mówiła, że owszem miewają, ale akurat im się skończyło. Płakać, nie płaczę, bo mam jeszcze pół butelki sherry do zużycia, ale następnym razem na pewno się zaopatrzę.
    Jeśli jest u Ciebie w mieście ich sklep to poszukaj.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. jak zobaczyłam zdjęcie to pomyślałam, że to słodko-kwaśna :) muszę spróbować koniecznie, uwielbiam pomidory!

    OdpowiedzUsuń
  8. Wypytywałem wielokrotnie w krakowskich Kuchniach Świata. Widocznie teraz coś się zmieniło, na pewno sprawdzę. Dzięki za informację!

    OdpowiedzUsuń
  9. O, z jajkiem jeszcze nigdy nie jadłam pomidorowej. A miałam już rozrzut przez wszystkie dodatki; lane ciasto, makaron, ziemniaki, ryż, kluski, fasolka :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze. Jeśli komentujesz jako "anonimowy" podpisz się jakoś, żebym wiedział jak się do Ciebie zwrócić.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...